Praca biurowa pod nadzorem przepisów prawa

Obostrzenia dotyczące stanowisk pracy biurowej, powodują, że organizacja pracy w biurze nie jest prosta, ani tym bardziej tania. Pracodawca nie ma wyjścia, a jeśli rzeczywiście zrobi to dobrze, to zadba o zdrowie swoich pracowników.

Przepisy prawa przywiązują duża wagę do organizacji stanowisk pracy, a praca biurowa nie jest tutaj wyjątkiem. Dlaczego właśnie do pracy biurowej przykłada się tak dużą wagę? Otóż chodzi o obciążenie organizmu, które jest czymś innym niż wydatek energetyczny charakterystyczny raczej dla pracy fizycznej. W wyniku różnych badań okazało się, że obciążenie poszczególnych partii ciała człowieka w czasie wykonywania pracy siedzącej jest nawet kilkakrotnie większe niż w ruchu, przy pracy fizycznej. Prowadzi to do szybszego zmęczenia, a nadmierne obciążenie dotyczące głównie kręgosłupa kończy się po latach schorzeniami trudnymi do wyleczenia. Taka jest właśnie geneza wprowadzenia przepisów dotyczących ergonomicznych stanowisk pracy biurowej.

Obciążenia organizmu, o których wspomniano powyżej, można dość dużo zmniejszyć, jeśli pracownik przyjmuje prawidłową postawę w czasie pracy siedzącej. Właśnie to jest celem, który osiągnie się, jeśli stanowisko pracy biurowej zostanie zorganizowane prawidłowo. Podstawowe wyposażenie stanowiska pracy siedzącej to biurko i fotel lub krzesło i stół, jak czasem spotyka się w przepisach. To właśnie biurko i fotel biurowy decydują o tym, czy pracownik będzie miał możliwość przyjąć prawidłową postawę w czasie wykonywania pracy.

Z uwagi na to, że każdy pracownik ma inną sylwetkę, proporcje ciała i wzrost fotele biurowe i biurka powinny być regulowane, w przeciwnym wypadku musiałaby być to droga produkcja jednostkowa. W praktyce biurka mają stałą wysokość, a regulowane są jedynie fotele (zobacz – Ergo-Fotel.pl), co ogranicza nieco możliwości regulacji stanowiska dla wysokich pracowników. Jakie elementy fotela są regulowane? W podstawowej wersji regulacji musi podlegać wysokość siedziska, pochylenie oparcia i wysokość podłokietników. Te trzy regulacje pozwalają na dostosowanie fotela w podstawowym zakresie i pozwalają na zachowania prawidłowej pozycji w czasie wykonywania pracy siedzącej. Dobre fotele mają tych regulacji kilkakrotnie więcej, co oczywiście stawia je w pozycji uprzywilejowanej na rynku (oferta – https://www.ergo-fotel.pl/fotele-obrotowe). Ważną cechą fotela biurowego, wymagana przez przepisy, jest możliwości obrotu fotela wobec osi pionowej o 360 stopni oraz stabilny stelaż podparty w minimum pięciu punktach, dodatkowo na kółkach jezdnych. Pomaga to w obsłudze dużych stanowisk pracy biurowej, dzięki tym cechom fotela pracownik unika przyjmowania nienaturalnej pozycji ciała i unika tym samym nadmiernych obciążeń kręgosłupa. Biurko lub stół musi mieć odpowiednią powierzchnię na wszystkie materiały pomocnicze oraz na ustawienie i regulacje położenia monitora. Przepisy o tym nie wspominają, ale warto stosować uchwyty na monitory, ponieważ oszczędza się nawet kilkadziesiąt procent powierzchni biurka. Jeśli biuro nie ma regulowanej wysokości, to przydatne będą podnóżki, zwłaszcza dla niższych pracowników.

Wymagania dotyczące biurka i foteli biurowych to tylko fragment tego, co pracodawca musi spełnić, aby prawidłowo zorganizować stanowiska pracy biurowej. Bardzo dużo wymagań dotyczy pomieszczenia, w tym powierzchni przypadającej na jednego pracownika, wysokości biura, kwestii wentylacji, oświetlenia dziennego, oświetlenia miejscowego, ogrzewania i wielu innych spraw. O tych sprawach warto wiedzieć, warto wymagać od pracodawców rzetelnego przygotowania stanowisk pracy biurowej. Jeśli pracujemy w domu, to również możemy stosować te przepisy w trosce o własne zdrowie i samopoczucie.


Porady

Powiązane artykuły